Een leverdetox geeft je helderheid en je immuunsysteem krijgt een boost. 

An apple a day keeps the doctor away…

Two apples a day…

De Corona-tijd is bij uitstek een tijd om een detox te doen. Het is een tijd van stil staat en opruimen. Nu je toch veel thuis bent, is het een mooie gelegenheid om stil te staan bij je gezondheid en je immuunsysteem. En om bewust met je voeding aan de slag te gaan. Ik voelde een groot en duidelijk JA! De laatste jaren heb ik suiker uit mijn menu geschrapt en ben ik pure voeding gaan eten en dat heeft een groot effect gehad op mijn energieniveau en fitheid. Geen dips meer. Maar detox heb ik nog nooit gedaan. Het leek me altijd ingewikkeld, apart koken naast het gezin en daar strandde het altijd. Ik voel me de laatste maanden heel fit en gezond, maar ben heel nieuwsgierig wat het met me doet. Omdat we nu veel thuis zitten, zie ik mezelf steeds meer snoepen tussendoor. Nu dus: even geen vet, melk, vlees, zoetigheid, koffie, chips, zoutjes, hartige snacks. Ik kreeg een berichtje vanuit Spanje, mijn hartsvriendin Luna zij is functioneel voedingsdeskundige en lifecoach en ik dacht: ‘Hey, ik ga eens kijken wat het doet!’

 

3-6-9 Liver Detox van Anthony William

Anthony William was vier toen hij ontdekte dat hij de gave had om gezondheidsklachten en ziekten van mensen feilloos te benoemen.  Inmiddels is hij wereldwijd uitgegroeid tot een fenomeen en inspireert hij miljoenen mensen, van sportatleten tot artsen.  Het is zijn levensmissie is om mensen bekend te maken met het gegeven dat voeding aan de basis ligt van vele moderne welvaartsziekten. Hij benadrukt daarbij vooral de functie van de lever. Het functioneren van je lever en darmen bepaalt voor een groot deel je gezondheid, alsdus Anthony. In zijn boek Liver Rescue beschrijft hij hoe onze lever overuren maakt door onze westerse voedingsgewoontes en dat daarin de oorzaak ligt van vele chronische ziektes en klachten als burn-out, overgewicht, hoge bloedruk, hart- en vaatziekten, depressie en allerlei chronische aandoeningen. Een lever detox geeft je lever de kans om afvalstoffen en giftige stoffen op te ruimen de balans te herstellen. Een detox geeft je balans en helderheid zo belooft het boek. Balans in je bloedsuiker- en hormoonspiegel, een goede nachtrust, fysieke en mentale vitaliteit en heling/genezing bij een scala aan klachten. Onze lever zorgt ervoor dat we voedingsstoffen uit het bloed opnemen, maakt giftige stoffen onschadelijk en ruimt afvalstoffen op. Al met al vinden er zo’n 600 processen plaats in de lever. Een detox spreekt het zelfgenezend vermogen aan van het lichaam.

 

De eerste drie dagen: aanloop en voorbereiding

Ik begin met 3 dagen voorbereiden. Je neemt de tijd om je lichaam te laten wennen aan anders eten. Ik spreek Luna voor een intake en zij geeft me alvast bruikbare tips, maar checkt ook of ik specifieke klachten heb. Van haar krijg ik een boodschappenlijstje waarin precies staat wat je in huis moet halen om te beginnen. Belangrijke tip: bereid je goed voor. Als je hongerig bent en je moet nog boodschappen doen of een recept uitproberen dan wordt het een zware dobber. Ik drink deze dagen geen koffie (normaal 2 kopjes in de ochtend), begin met een 2 glazen water met citroen en limoen in de ochtend (een goede gewoonte), een smoothie die de lever ondersteunt en bleekselderij sticks en dadels. Tot aan de lunch, dat gaat prima. Daarna eet je ontbijt en lunch, binnen richtlijnen, maar geen vetten, geen gluten, geen zuivel. Zo krijgt je lever de tijd om voor te bereiden op de detox. De lever is vanaf 4 uur in de ochtend actief om afvalstoffen op te ruimen en doordat je geen vet, gluten of zuivel eet bij het ontbijt, krijgt je lever even vakantie.

 

Dag 1 Eten niet uitstellen, zorg voor jezelf

Ik merk al een ander gevoel in mijn lichaam. Alsof er een band wordt aangespannen in het gebied rond de maag of zonnevlecht. Verder voel ik me energiek en fit. In deze dagen eet je veel groente, fruit, bleekselderij, dadels en s avonds gewoon met de pot mee (binnen richtlijnen) dus dat gaat makkelijk. Ik maak een lange wandeling en zwem ook nog in het buitenwater met Roos. Na het zwemmen ben ik wat te laat met avondeten. Het zwemmen was heerlijk en ging super. Maar mijn lichaam moet weer opwarmen van de kou. Het water is nog maar 14 graden en ik ben hongerig na deze inspanning. Ik wil graag zelf eten, maar moet eerst nog even de kinderen helpen. Ik moet ook nog koken voor de kinderen en voorbereiden. BAM, daar is de man met de hamer, ik word misselijk en voel me niet lekker. Ik herken dit gevoel van mijn studententijd en ook als ik te veel hooi op de vork neem. Ik duik om 21 uur het bed in.

Deze detox is niet iets wat je er even bij doet. Het vraagt je aandacht en aanwezigheid bij je lichaam en bij wat er gebeurt.  

 

Dag 2 en 3 Opwarmen met warme zelfgebakken muffins

Dag 2 neem ik meer rust. Het wordt me duidelijk dat een detox niet zomaar iets is. Er gebeurt toch wel wat in het lichaam. Dit proces vraagt nu wel echt mijn aandacht en aanwezigheid. En intensief sporten in koud buitenwater is misschien wel wat te veel gevraagd, zonder goede voorbereiding. Dag 3 neem ik rust en voel ik mijn maag herstellen en de energie weer terugkomen. Het valt me op dat ik deze dagen heel diep slaap en snel fit wakker wordt. Dat is normaal wel anders, meestal heb ik tot 10 uur nodig om op te starten. Met koffie uiteraard om wakker te worden.

Om 7.30 uur rijd ik naar het Heegermeer om een online yogales op te nemen. Het is er prachtig, het water is bladstil en heel sereen. Ik voel me heerlijk en ontzettend helder en aanwezig. Na deze prachtige start rijd ik terug en eet ik warme muffins met bessen en banaan, goddelijk. Ik zwem opnieuw in het buitenwater in de middag en dat gaat goed. Ik heb nu vooraf warme soep gegeten en goed gegeten. Ik merk dat ik al snel wen aan minder eten en minder vet eten. In deze 3 dagen verminder je je inname van vet met 50%. De recepten zijn lekker.

 

           

 

Dag 4 en 5 en 6 Lekkere smoothies en aspergediner

Nu gaat de detox echt beginnen. Naast veel drinken, smoothies en salades eet je drie dagen lang extra appels en groene bladgroentes en als diner 3 dagen asperges, spruitjes en een heerlijke salade. De asperges en de spruitjes werken niet alleen ontgiftend, maar onderdrukken ook de eetlust, zodat de lever de kans krijgt afvalstoffen, giftige stoffen en metalen op te ruimen. In elke overgangsfase voel ik dat mijn lichaam een halve dag moet aanpassen, maar het voelt goed. Ik voel me ontzettend wakker en helder. In deze dagen ga je van 1 appel per dag naar 3, dat houdt je energieniveau op peil, dankzij de glucose in het fruit.

Dag 7 en 8 Ik kan geen appel meer zien

Normaal eet ik misschien 3 keer per week een appel en nu 3 per dag. Maar ik voel goed dat de appels tussendoor ervoor zorgen dat je geen dips hebt. Ik moest ineens denken aan het woord ‘appelflauwte’. Dankzij de appels en heel goed drinken tussen de maaltijden door, voorkom je de flauwtes. In deze laatste 3 dagen gaat de lever echt diep reinigen. En dat proces van afvoeren vraagt je veel te drinken. Ik merk dat ik de avond ervoor te weinig heb gedronken en wordt met dorst wakker. Ik ben wat meer geïrriteerd en ongeduldiger naar de kinderen. Ik weet dat de lever energetisch ook sterk verbonden is met emoties, irritaties en frustratie en grenzen. Bijzonder om te merken is dat de eetlust in deze 3 dagen enorm vermindert, dit komt door het uitgebalanceerde menu de dagen hiervoor.

Gedurende deze dagen heb ik een bijzonder gevoel. Ik voel me heel ruim en licht. Net als bij een yogaweekend of retreat waarin je je afstemt op bewustzijn en meditatie.

Tegelijkertijd is de aandacht heel fysiek en voel ik me heel geaard. Omdat er zoveel gaande is in je lichaam, trekt dat proces op de voorgrond ook je aandacht. Het geeft een fijn gevoel van wakkere heldere aanwezigheid en een diepe tevredenheid. Ook voelt het vandaag alsof er iets uit mijn bloedstroom en aderen wordt getrokken– als een licht (ont)trekkende beweging of spanning – met name in mijn buik, armen en handen. Tijdens de alledaagse klusjes en het voorbereiden van het eten, krijg ik steeds inspiratie en zin in mijn werk. Er komen ideeën op om meer focus aan te brengen en toewijding om mijn boek Liefde voor Stilte en Bewustzijn de komende weken af te maken (en ja…het is bijna af!). De lever is verbonden met het energetische gebied van zonnevlecht. In de yoga staat de zonnevlecht staat voor ruimte gaan innemen, op je doel afgaan en focussen. Focus op wat voor jou levengevend en wezenlijk is.

Dag 9

Sapdag. Hier zag ik nog het meeste tegenop. Ik heb het idee dat ik alleen op sap niet kan functioneren en heel gammel zal worden. Maar niets is minder waar. Na het water met citroen, bleekselderij sap, drink ik gedurende de hele dag komkommer met appelsap, meloensap, liters thee en verse jus d’orange. Genoeg energie! Ik voel me deze dag top!

Yes! Doen deze detox!

  • Deze 3-6-9 detox kun je 6 of 9 dagen doen, je kunt ook eerst 3 dagen recepten uitproberen en kijken hoe het voor je voelt. Het geeft je immunsysteem en je mind een positieve boost.
  • Ik heb genoten van het overvloedig eten van groente, het pure en frisse groen in mijn keuken en de lekkere recepten. Eten is vaak even tussendoor en functioneel en om zo met aandacht met de bereiding van eten bezig te zijn, is iets wat ik niet vaak zo bewust doe als nu. Ik at met veel meer smaak, aandacht en plezier.
  • Je hoeft niet hongerig te zijn bij deze detox. Sterker nog, als je hongerig bent, gaan de bijnieren adrenaline produceren en dat verstoort het proces. Het is juist de bedoeling dat je voldoende brandstof tot je neemt voor de lever.
  • Het ontbijt met zelfgebakken muffins met banaan en wilde blauwe bessen de eerste 3 dagen was top! Je mag onbeperkt (groene) bladgroente eten, aardappelen, pompoen, soep, lekkere groentesnacks zoals komkommer en heerlijk veel fruit zoals mango, meloen, appel, banaan, papaya. Heerlijk!
  • Ik sliep extra diep en werd fitter wakker. Geen opstartproblemen maar direct fris en helder.
  • Ik weet nu dat ik prima zonder koffie en koolhydraten kan leven. Alleen al een paar dagen per week wat minderen met zuivel, vet en eiwitten geeft al een energieboost en dat ga ik vasthouden.
  • Goed voorbereiden is het halve werk. Als je hongerig bent en je moet nog een recept bestuderen, dan wordt het moeilijk. Je kunt wel veel tegelijk klaarmaken, bijvoorbeeld de salade voor de lunch en het avondeten.
  • Ik had soms behoefte aan warm eten, nu het in het voorjaar nog fris kan zijn in NL of na het zwemmen. De groentes van de salade kun je ook verwarmen en door bouillon te drinken krijg je even een oppeppertje. Als je van warm houdt, drink je wat vaker thee, dan limoenwater.
  • Deze detox gaf me helderheid en mentale kracht. Ik kwam verschillende bekende neigingen tegen in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld om eerst te gaan zorgen voor de kinderen en dan pas zelf te eten. Of om te veel klusjes en leuke dingen te willen doen en te weinig rust te nemen. Maar wat voorop stond was die wakkere, heldere en lichte aanwezigheid in elk moment. En ook de innerlijke kracht die ik voelde als je een doel stelt voor jezelf en echt ergens voor gaat. Yes! Ik heb een mooi bos bloemen gekocht om dit te vieren.

 

bloemen

 

Eh…ik weet niet of dit wel iets voor me is…

  • Als je niet van bleekselderij of groente houdt dan is het misschien een beetje te veel gevraagd. Dag 3 tot en met 6 bestaat je diner uit asperges met uitgebreide salade en ook spruitjes. Mocht je daar geen liefhebber van zijn, dan wordt deze detox in elk geval een grotere uitdaging.
  • Deze detox werkt niet alleen fysiek, maar ook energetisch diep door in je systeem. Je gaat jezelf en je conditioneringen tegenkomen. Er kan van alles opkomen aan emoties of irritaties: ‘alles wat je op je lever hebt’. Dat vraagt je compassie en geduld.
  • Deze detox is niet iets wat je er even bij doet. Het vraagt je op tijd en regelmatig te eten. Dat heb ik de eerste dag in combinatie met buitenzwemmen echt onderschat.
  • Alles valt of staat met een besluit en met goede voorbereiding. En ook op de dag zelf ben je voortdurend aan het voorbereiden voor je volgende maaltje. Ik zou je aanraden dit te doen in een lang weekend of vakantie. Met vier kinderen om me heen, ben ik blij dat ik nu meivakantie heb.  In combinatie met een drukke baan deze detox doen is niet onmogelijk, maar dan moet je de maaltijden vooraf goed voorbereiden en de recepten al eerder uitproberen. Ook als je voor je werk veel onderweg bent, is dit heel onhandig, want je moet veel vaker plassen dan normaal.

Ik wil Anthony William danken voor zijn helderheid en toewijding aan zijn levensmissie: alle inzichten en verfijnde kennis die hij deelt in zijn boek. Ik weet zeker dat heel veel mensen met fysieke klachten en ziektes baat zullen hebben bij zijn werk en dat er nog heel veel onwetendheid is op het gebied van voeding. Ik geloof ook dat je voeding kunt zien als een frequentie, net als gedachten, overtuigingen en dat voeding je werkelijk transformeert. Je bent niet alleen wat je denkt, je bent ook wat je eet. Ik wil Luna bedanken voor haar dagelijkse berichtjes en liefdevolle support bij dit proces. Al dertig jaar delen we onze zieleroerselen en dat is een grote rijkdom. Ik voel me fysiek en mentaal heel krachtig en diep dankbaar voor mijn gezondheid, zeker in deze bijzondere coronatijd.

De helende kracht van gezonde en pure voeding, je eet onder meer: 

 

Wilde bosbessen: helpen het centraal zenuwstelsel te herstellen en spoelen de neurotoxines uit je lever.
Bleekselderij: versterkt het maagzuur en levert minerale zouten aan het centrale zenuwstelsel.
Kiemgroenten: bevatten een hoog gehalte aan zink en selenium en versterken zo het immuunsysteem.
Asperge: maakt de lever en de milt schoon, versterkt de alvleesklier.
Spinazie: creëert een alkalische omgeving in het lichaam en levert goed opneembare micronutriënten aan het zenuwstelsel.
Koriander: verwijdert zware metalen zoals kwik en lood.
Peterselie: verwijdert hoge niveaus van koper en aluminium die ook EBV voeden.
Kokosolie: werkt antiviraal en ontstekingsremmend.
Knoflook: werkt antiviraal en antibacterieel.
Sla: stimuleert de peristaltische bewegingen van de darmen en helpt de lever te reinigen.
Papaja’s: herstellen het centraal zenuwstelsel, versterken en verbeteren het maagzuurniveau.
Kool: bevat een hoog gehalte aan alkaloïden (basische verbindingen) die beschermen tegen virussen.
Zoete aardappelen: helpen de lever schoon te maken en te ontgiften van bijproducten en toxines.
Komkommers: versterken de bijnieren en de nieren en spoelen neurotoxines uit de bloedsomlomloop.
Watermeloen: bevat lycopeen, dat is een sterk antioxidant en het helpt ontstekingen tegen te gaan, de bloeddruk te verlagen en te hydrateren.

 

Meer info vind je hier: