10 tips – aandacht voor bewustzijn

10 tips aandacht voor bewustzijn, aandacht, aandacht in je dagelijks leven, aanwezig zijn, bewustzijn, gewaar zijn

 

Geef aandacht aan bewustzijn

1.Richt ’s ochtends je aandacht op je ademhaling voordat je uit bed stapt.
Haal 5 keer aandachtig adem voordat je gaat douchen. 

2. Neem een geluid (telefoon, vogel, trein, gelach, auto, de wind etc) bewust in je op. Luister naar de toon, volume, melodie. Luister echt, aanwezig en wakker. 

3. Wees aandachtig als je iets gaat eten of drinken. Kijk naar je eten en besef wat ervoornodig was om het voedsel op je bord te krijgen. Kun je de zon, de regen, de boer en detractor voor je zien? Eet met aandacht en realiseer je dat je vooral eet om gezond te blijven.Kijk bewust naar je eten, ruik het, proef het, kauw het en slik het door. 

4. Let op je lichaam als je loopt of staat of ergens moet wachten. Neem even de tijd om opje houding te letten. Richt je aandacht op het contact van je voeten met de grond. Voelonder het lopen de lucht langs je gezicht, je armen en benen strijken. 

5. Maak contact met de grondbesef. Voel de grond onder je voeten en de zwaarte van jelichaam rusten op de grond. 

6. Richt je aandacht op je ademhaling als je ’s avonds gaat slapen. Adem in vijf seconden inen daarna weer in vijf seconden uit en doe dit twee minuten (of langer als je wilt). Je kunt jehanden op je buik plaatsen. 

7. Richt je aandacht op de ruimte tussen gedachten. Wat is het wat gedachten waarneemt?Pauzeer en kijk naar de ruimte tussen gedachten. Kun je je voorstellen dat je 1 tot 5seconden zonder gedachten bent? Lukt het nog niet? Doe dan net alsof. Een tot 5 seconden pauze en je valt samen met gewaarzijn. 

8. Herhaal gedurende dag in jezelf: ik ben hier. Kijk om je heen en haal bewust adem. 

9. Blijf je regelmatig richten op Ik ben. Laat alles wat na ‘Ik ben’ komt varen– elk label – elkidee – elk concept (bijvoorbeeld ik ben moe…, ik moet…ik wil niet…) Geef het geenbetekenis en aandacht. Houd het niet vast. Je bent. En dat is genoeg. 

10.Hang briefjes op: Ik ben bewustzijn. Dit helpt je herinneren aan wat je werkelijk bent