Voelen maakt vrij

Je lichaam is een prachtig fijngevoelig instrument. In mijn coachings gaat het vaak over voelen. Wakker zijn is eigenlijk niets anders dan ‘voelend aanwezig zijn’ zonder denkwerk. Het lijkt alsof we het voelen wat zijn verleerd. We vertrouwen niet op ons gevoel. Het denken, de ratio is belangrijker. Of we willen iets niet voelen, zeker als het gaat over emoties.

In ontwaakt bewustzijn is alle ruimte voor het gevoel. Je kunt zien dat voelen zo veranderlijk is dat het geen probleem is. Het tast je niet aan. Tegelijkertijd ligt er een uitnodiging om alles -maar dan ook alles te gaan voelen. Je kunt het niet meer wegdrukken. Nu je ziet dat voelen heel fysiek gebeurt kun je oefenen met beschikbaar zijn voor elk gevoel.

Spanning in ons lichaam ontstaat juist omdat wij niet willen voelen. Vreugde willen we uiteraard wel voelen, maar woede, angst, verdriet niet. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: “Wacht: deze vreugde moet ik even een plekje geven”. Of: “Hoe kan ik omgaan met deze vreugde”.

Je kunt oefenen met aandachtig kijken naar gevoel. Wat voel je in je lichaam? Kun je daar voor een moment bij blijven en het toelaten? De adem kan je helpen om regelmatig verbinding te maken met je lichaam.

Alles wat je voelt is goed. Herinner je eraan dat wat jij werkelijk bent, is als de stralende blauwe lucht. Alle fysieke sensaties en gevoelens kun je ervaren dankzij je lichaam. Maar als je goed kijkt, hebben ze niet een vaste locatie. Ze verschijnen er en verdwijnen weer. Net zo veranderlijk als het weer. De lucht wijst het weer niet af, maar blijft altijd stralend blauw en onaangetast. Zo kun je fysieke lichaam ervaren en je gevoelens waarnemen.

Om opmerkzamer te worden van lichamelijke signalen kun je de bodyscan doen. Het doel hierin is niet om een bepaalde staat van zijn te bereiken, maar om opmerkzamer te worden wat er in je lichaam gebeurt, zonder er iets aan te hoeven doen. Je ontwikkelt steeds meer het vermogen om voelend aanwezig te zijn.