Wat doe ik hier?

Dat bruisballetje in je buik. Ken je dat? Als je doet wat je blij maakt, voel je het. Levensenergie stroomt door je heen. Je bent een instrument geworden van iets groters. Je maakt mensen blij als je jezelf blij maakt met wat je doet.

‘Als je doet waar je ziel naar verlangt, dan stroomt er een rivier door je heen.’

Bij mij is dat als ik meditaties inspreek. Ik vergeet alles inclusief mezelf en er komt iets door mij heen. Dat is een geweldig gevoel van flow. Ik heb het ook als ik yogalessen geef of een groepstraining of stiltedag begeleid.

In het coachingstraject Vitaliteit en Leiderschap kijken we altijd naar je missie. Missie klinkt heel groot. Sommige mensen ervaren echt een roeping. Ze worden geroepen door iets. Maar het kan ook zijn dat je het niet zo sterk wilt formuleren. Het gaat erom dat je ziet dat jij iets brengt vanuit je zijn.  Iets wil zich uitdrukken via jou. En dat is helemaal uniek. Er is niemand zoals jij.

Daar hoef je niet eens moeite voor te doen. Want zijn is moeiteloos. Het is dat wat er verandert als jij een kamer inloopt. Als je jezelf bent, ontspannen bent en straalt, dan kun andere mensen inspireren om ook zichzelf te zijn.

Mijn missie is om mensen rust en bewustzijn te brengen, zodat mensen verlichting ervaren en ontspannen leven en werken.

Sinds ik alle keuzes op het gebied van werk langs die meetlat leg, is mijn leven en werk gaan stromen. Het is belangrijk om te weten, dat dat waar jij naar verlangt ook naar jouw verlangt en dat je het zelf ook doorleeft. In mijn yogascriptie stond:

‘Dat waar je hart naar verlangt, zal vanzelf naar je toekomen’ – Rumi 

Ik durfde dat niet te geloven, dus ik was altijd heel hard aan het werk. Terug naar de vragen. Om je missie te formuleren, beantwoord je de volgende vragen:

  • In welke omgevingen wil je investeren? Je bivakkeert in verschillende omgevingen, bijv. familie, werk, verenigingen etc. Beschrijf ook de omgevingen die je belangrijk vindt in je werk.
  • In welke doelgroepen wil je graag investeren? Voorbeeld medewerkers, teams, ouderen, inwoners, politiek, leiders.
  • Beschrijf je geluksmomenten die je met deze doelgroep hebt meegemaakt (kies daarbij een voorbeeld waarbij je deze doelgroep zag groeien)
  • Creatie: Van welke creatie bij deze doelgroep werd jij gelukkig?
  • Geven: Wat was het mooiste/beste van jou dat je ze gaf, waardoor de creatie tot stand kwam?
  • Dit is de moeilijkste en boeiendste vraag. Vertel je allermooiste kwaliteiten. (je talent)
  • Reflecteer op de antwoorden en formuleer je persoonlijke missie in 1 zin. Kun je je missie nog scherper maken?*

Ik geef (doelgroep) xxxxx (je persoonlijke kracht) waardoor (doelgroep) groeit in (creatie).

 

Vragen met betrekking tot je missie en je werk:

  • Wat wil je daar nog meer mee gaan doen?
  • Kun je (een deel van) je missie kwijt in je huidige werk?

Het enige wat je hoeft te doen is je missie in gedachten houden als je keuzes maakt in je werk of loopbaan. Dient het je missie ? Geeft het focus op je missie? Of is het afleiding, gemak, verstrooiing, verdeelde aandacht? Doe je het om je omgeving of voor zekerheid? Dat is ook prima, maar wees je er bewust van en zie dat het je ook iets kost als je niet kiest vanuit je hart.

 

‘Alleen met je hart kun je helder denken’

 

 

*Deze vijf vragen komen uit het boek Authenthiek Leiderschap – Bas Blekkingh