Vitaliteit: aandacht voor energie

Bewustzijnsontwikkeling begint met het besef dat alles energie is. En ten diepste is er in het universum een energie in beweging. Wij zijn deel van die energie. We zijn ten diepste energetische wezens en met ons bewustzijn kunnen we kiezen voor een bewuster leven.

Als je ziet dat alles energie is, dan kun je ermee gaan werken. Alles wat je aandacht geeft groeit. Waar geef jij je energie aan?

Gedachten zijn ook een vorm van energie. Een gedachte kun je zien als een informatiepakketje met energie. Wat geloof jij? Luister je naar je gedachten?Je lichaam reageert onmiddellijk op elke gedachte die opkomt. Wakker zijn betekent bewust aanwezig zijn, voelen en kijken naar gedachten.

Belangrijk daarbij: Zet je hart op 1.

Kies steeds weer voor liefdevol aanwezig zijn. Bewuster kiezen voor liefde en een goed gevoel betekent dat je meer zelfzorg gaat toepassen. Minder moeten. Als je steeds meer gaat kiezen voor een goed gevoel en dat wat je energie geeft, dan krijg je meer energie. Als je steeds meer gaat kiezen voor plezier maken, dan krijg je meer plezier. Ik noem het ook wel het bruisballetje in je buik. Voel je dat nog? Hoe zit dat bij jou?

Als je bewuster wordt van gedachten en hoe ze je steeds uit het moment halen, dan is er meer levensenergie beschikbaar.

Welk cijfer geef je je vitaliteit? Op een schaal van 1 tot 10?

1. Wat zou je kunnen doen om vitaler te worden?

2. Hoe zit het met je stressniveau? Wat voor cijfer geef je jezelf als je kijkt naar de stress die je ervaarde in je werk in de afgelopen week, de afgelopen maand en de afgelopen 3 maanden? Is de stress langdurig of wisselend?

3. Wat kun jij morgen al doen om je stress te verminderen?

4. Welke activiteiten geven jou in het dagelijks leven spanning?

5. Hoeveel lichaamsbeweging heb je per dag?

6. Hoe is het mentaal met je? Ben je over het algemeen kalm of onrustig? Ben je veel aan het piekeren?

7. Hoe is je concentratie? Ben je vergeetachtig?

8. Hoe slaap je en hoeveel uur gemiddeld per nacht?

 

Hieronder 3 oefeningen die je helpen bewuster te zijn van je energie.

1. Tijd voor jezelf nemen

De eerste, allerbelangrijkste oefening is tijd te nemen voor jezelf. Als je (weer) tijd neemt voor jezelf, zet je een eerste stap naar luisteren naar jezelf. Een belangrijk onderdeel van persoonlijk leiderschap is de verbinding maken met jezelf, reflecteren op jezelf en bewuste keuzes maken. Dat kan alleen als je hier bewust tijd voor neemt. Hoeveel tijd je neemt, spreek je af met jezelf. Richtlijn is om elke dag 30 minuten een moment voor jezelf te nemen, waarbij je je dagelijkse activiteiten bewust onderbreekt en alleen tijd doorbrengt.

Je kunt kiezen voor meditatie, beweging, sporten, lezen, creativiteit, ontspanning zolang de tijd voor jou maar voedend is. Maar als je een intentie maakt, is het goed om je daar minstens een week aan te houden. Zet de oefeningen als afspraak met jezelf in de agenda. Het is een belangrijk onderdeel van jouw zelfzorg en draagt bij aan jouw levenskwaliteit. Kijk wat het na een week met je heeft gedaan.

2. De zes levensgebieden

Tijd is ook een vorm van energie, want alles is energie. Waar geef jij je tijd aan? In deze oefening kijk je naar zes levensgebieden. De meeste mensen geven hun tijd aan werk, familie en vrienden en relatie. De uitdaging is om je tijd te gaan geven aan je ziel, je lichaam en relatie met jezelf en bewustzijn. Als je die bronnen in jezelf aandacht geeft, gaat dat vanzelf uitstromen naar het rechterdeel van de taart. Hier lees je meer.

3. Energiegevers- en nemers

Wat geeft je energie en wat kost je energie? Een mooie oefening om grip te krijgen op je energiebalans, is om te kijken naar je werkbalans en energiegevers en –nemers in je dagelijks leven en je werk. Je kunt allereerst bewuster gaan kiezen voor activiteiten die jou energie geven. Ten tweede kun je kijken welke overtuigingen, gedachten zich voordoen in activiteiten die je veel energie kosten. Het verzet op iets wat er is, kost ons bakken met energie. Je kunt leren bewuster aanwezig te zijn. Lees meer